sammalikadant

Jag funderar lite på det här med att köpa likadant till barnen. Julklapparna som ett exempel. Där köper vi mycket likadant till Dante och Vincent.
Varsin monster high docka
Varsin likadana pyjamas
Varsin ninja turtels utstyrsel
Varsin målarbok
Osv!!!
Osv!!

De får också olika och "egna" presenter/julklappar så klart men ofta likadana som den andra får.

Varför?
Jo för dom är så tajta och leker hela tiden tillsammans. Sen vill vi inte att de känner på julafton 
-åhh en sån vill jag ju oxå ha.

Det är därför vi tycker det är mysigare att fira julafton själv hemma med bara oss. Då gör man som man själv vill och man slipper känna oron att barnen blir ledsna för att kusinerna får något som de inte får.

Men skämer man bort dom då? 
Jag tycker inte det, vad tycker ni?

Det är inte änns säkert att barnen känner så men vi vill inte riskera någon ledsamhet på julafton 🌲

Men detta kom jag och tänka på nu idag när de små o jag myste i sängen. 
Candylee lekte med en leksakstelefon och Billie-Ray tar fräckt ifrån den från henne utan att skämmas.
Jag säger då givet vis nej och ger tillbaka den till Candylee. Billie-Ray bryter upp i skrik och jag säger 
-"hämta den andra, där finns en likadan. Hämta den istället men denna leker Candylee med"
Nu har vi två såna telefoner för att Billie-Ray fick en sån i doppresent och Candylee fick oxå en sån i doppresent!! Haha. Men inte av oss.

Men iaf där slog det mig om mina funderingar.
Gör fler så?? Köper likadant, vad är anledningen hos er? 
Är det dumt?

Vi kommer nog göra så med de små, för dom är ju så nära i åldern. Det skiljer ju bara 15månader mellan dom. Vi köper lika! Vi har inte börjat med det än men vi kommer nog göra det.

Fast sen kan det vara negativt oxå. Som ett exempel. 
Nu när Vincent fyllde år fick han en trixSparkcykel. Men han fick som ett presentkort på det. Dante ville oxå ha en men vi sa att han fick köpa en själv i så fall, han bad oss köpa en så skulle han "betala av" med sin månadspeng och göra sysslor typ. Så nån vecka senare när tillfället gavs åkte vi när Dante var i skolan och köpte trixen. Fast bara till Vincent då vi ville att han skulle känna att denna grejen var något bara till honom. 
När vi sen kom hem och Dante slutade skolan så visade Vincent stolt upp sin.
Dante frågade var hans var, vi förklarade att denna gången fick Vincent sin så får han spara ihop lite mer så köper vi hans en annan gång. 
Redan där hade vi dåligt samvete.
Dante blev jätte ledsen!! 
Vårt samvete blev ännu värre och helt ärligt mådde jag dåligt. Jag ville bara vända o åka köpa en till. 

Han fick till slut sin trix, har för mig att det inte tog många dagar efter. Men där skämdes jag över att jag fick så dåligt samvete över det. Men de brukar ju få "såna" saker båda två samtidigt. 




Kommentarer:

1 Anonym:

Jag köper inte lika till båda. Och bara för att Amos fyller år så får inte Lilja samma sak för atr hon vill det. Barn måste lära sig att man inte alltid kan få allt man vill, att en födelsedag är nåt speciellt för den personen, då får man önska sig när man fyller år annars har man ju inget att få då. Julafton firar vi med släkt och familj för att barnen älskar det. Oxh de ser bara sina egna julklappar, man kan inte få likadant som alla andra. Tror det är som sagt viktigt att barnen lär sig att man inte kan få allt som alla andra och man får vänta till jul eller födelsedag.

Svar: nej födelsedagar får de aldrig likadant. Den dagen är speciell. men till jul har det blivit att de får likadant i mycket... inte allt men det är saker som man vet att båda vill ha eller som man vet att de har roligt ihop om båda har av den grejen.

Vi får se hur vi gör denna julen. 😁
De blir ju äldre med och intresserar sig för olika saker. Då blir det automatiskt att det blir olika saker, men när de gillar lika så får de lika.

Men sen har vi inte så mycket mitt å ditt har hemma. Utan alla får leka med allt och har man många barn så underlättar det en del att man har några stycken av vissa saker så de kan leka tillsammans.

Men der får ju inte gå i överstyr... 😕
Malabuz

Kommentera här: